Friday, February 10, 2012

profesional++

assalamualaikum buddies...

duk belek2 fb tadi, teringat nak post tentang sesuatu yang berkaitan dengan kerja dan being profesional. tadi singgah jap kat group smkawa 2007, kami plan nak wat program untuk kem kepimpinan sekolah wataniah untuk mac ni. sedang aku duk tengok respon yang ada kat post en khalili tu, aku teringat satu kisah yang memang menampakkan yang aku sangat tak profesional dalam bekerja.

honestly, aku memang lah sangat suka la join program macam motiasi ke, jadi ajk ke, jadi fasi ke. memang boleh tahan syiok la jugak kan. teringat awal jun 2010. mase tu wani kol,( wani is one of my bestie mase sekolah dulu) dia kate ada meeting tentang program motivasi kat sekolah. perjumpaan tu diadakan kat surau kayu, bertempat di tengah-tengah bandar jerteh. so, aku dengan semangatnya balik awl dari maktab dan on da way aku nak g perjumpaan tu aku excident! ye, excident = kemalangan! dan aku tersangat la takot bila kereta abah yang aku bawak tu kemek!! oh, tidak. menggigil juga aku....

tetapi, aku teruskan juga niat aku nak g surau kayu untuk meeting tu. aku pun park la kete jauh sikit, then aku jalan ke surau kayu tu. bila aku masuk dan sekali aku jenguk je dalam masjid kayu, aku tengok orang yang memang dia tak nak jumpa aku. oh, ape perlu aku buat? terus aku turun dari surau tu tu> maknenya aku skip la meeting tu. dan aku marah la wani, nape tak bgtaw yang orang yang memang tak nak jumpa aku tu ada... 

terkedu bila mengingatkan kate2 wani.

wani: dila, lau awk tak nak jumpa dia. dia lagi la tak nak jumpa awk!

aku memang terkedu la dengar. selama ni aku mendengar kebencian-kebencian orang itu dari kawan2 aku, ternyata aku dengar dari kawan baik aku sendiri. 

kiranya aku ni tak pro la kan. benda yang melibatkan masalah tu sepatutnya aku letak tepi. bukan aku biarkan perasaan tu memusnahkan karier yang aku suka. tapi tu la aku. bila aku bekerja, aku bukan sekadar bekerja dengan kepala je, tapi aku cuba untuk letak sepenuh ati aku apbila aku bekerja! nak buat kerja dengan rasa gembira dan penuh keterujaan. 

banyak lagi nak kena baiki dalam bidang kepimpinan. 

No comments:

randomly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...